De leerkuil

Gepubliceerd op 9 maart 2020 om 08:20

Hoogbegaafde kinderen zijn een ster in het vermijden van moeilijkheden. Zij hebben meestal de ervaring dat zij schoolwerk in één keer kunnen. Eigenlijk kunnen zij het al, voordat de lesstof in de klas behandeld wordt.

 

Van iets oefenen wat je al beheerst, leer je natuurlijk niets. Ontzettend saai! Maar wat als dit jouw veiligheid is? Omdat je nou eenmaal niet beter weet?

 

 

Het is soms ontzettend lastig om een hoogbegaafde leerling uit die veilige comfortzone te krijgen. Ze hebben de behoefte aan meer uitdagend werk, maar als dit dan aangeboden wordt, durven ze er niet aan te beginnen. Hier geven ze overigens verschillende woorden aan: te saai, te moeilijk, ik weet niet wat ik moet doen, niet leuk, duurt te lang etc.

 

Hoogbegaafde kinderen moet uitgelegd worden dat zij door de leerkuil moeten om iets te leren. Dit hebben zij nog nooit zo ervaren. Dit is nieuw, eng en spannend!

 

Wat is dat nou, die leerkuil? Elke keer als een leerling iets gaat leren, staat het aan het begin van de kuil. Het werk is nog onbekend, en de leerling loopt ertegenaan dat het iets nog niet kan. Met name hoogbegaafde leerlingen raken dan verstrikt in hun rode gedachten (ik kan dit niet, dit is te moeilijk, ik stop ermee).

 

Het is de kunst om juist dán door te zetten. Met groene gedachten (ik probeer het nog eens, ik vraag om hulp, het is niet erg als ik iets nog niet kan) komen ze over hun ‘dieptepunt’ in de kuil en klimmen ze weer naar boven. Met als resultaat dat ze aan de andere kant van de kuil weer bovenkomen. Het is gelukt!

 

Zodra leerlingen doorhebben hoe de kuil werkt en zij erop gewezen worden door (plus)klasgenoten en de leerkracht, lukt het ze steeds makkelijker om door die kuil te gaan. Ze gaan het succes ervaren als ze aan de andere kant weer boven komen. De sensatie dat ze iets écht geleerd hebben!

 

Het is aan leerkrachten en begeleiders om deze leerlingen hierin te begeleiden. Te benoemen dat de leerling aan het begin van de leerkuil staat. Accepteer niet dat de leerling eroverheen wil springen (makkelijker werk) maar help de leerling erdoorheen!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.