Het belang van vroegsignalering.
Je hebt een peuter of kleuter die vermoedelijk een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Een peuter of kleuter vooral, die niet lekker in zijn of haar vel zit. Die niet graag naar de peuterspeelzaal, de dagopvang of school gaat. Die ontzettend gefrustreerd en boos kan zijn. Verdrietig.
Dat blije, nieuwsgierige kind wat je had, lijkt langzaam te verdwijnen. En in plaats daarvan krijg je een ongelukkig kind, met woede-aanvallen en sombere buien.
Herken je dit? Heb jij ook zo’n peuter of kleuter thuis die steeds vaker ‘om niets’ boos en gefrustreerd is? Die met geen mogelijkheid naar de dagopvang of naar school te krijgen is, of met veel gesputter? En dat je als moeder je afvraagt of je je kind wel echt helpt om hem of haar ernaartoe te slepen?
Zucht. Wat een dilemma. Je wilt je kind graag gelukkig zien. Blij met andere kinderen spelen en leren. Zich optimaal ontwikkelen. Maar op de één of andere manier, wil dat niet helemaal lukken.
Wat nu?
Je gaat in gesprek met de peuterspeelzaal, de dagopvang of met de leerkrachten op school. Zij zien jouw kind immers overdag. Soms zien ze hetzelfde en delen ze de zorgen. Soms laat jouw kind daar juist totaal ander gedrag zien. Sociaal aangepast en ontzettend meegaand en lief.
De leidsters en leerkrachten willen graag meedenken en helpen. Ze zetten zich in voor jouw kind. En toch zie je weinig tot geen verandering bij je kind. En dan?
Testen? Maar ja, zo’n jong kind laten testen, dat doe je niet… Dat heeft helemaal geen zin… Toch?
Zorg dat je er op tijd bij bent.
Hoogbegaafde kinderen kunnen zich zelfs in de peuter- en kleuterleeftijd al gaan aanpassen. Zij kijken om zich heen. Zien dat andere kinderen krastekeningen maken. Dus doen zij dat ook. Terwijl ze thuis misschien al mensen en auto’s tekenen of keurig binnen de lijntjes kunnen kleuren.
Een hoogbegaafdheidsonderzoek op jonge leeftijd.
Waarom zou je je kind al laten onderzoeken op deze hele jonge leeftijd? Voor veel kinderen is het nog niet nodig als ze zo jong zijn. Ze vinden hun weg wel en haken aan bij oudere kinderen op de groep. Maar als dit niet kan of als het niet voldoende is, kan jouw kind al flink vastlopen.
En ja, dan is een onderzoek, gericht op eventuele hoogbegaafdheid én op wat jouw kind nodig heeft, een goed idee. Jouw kind is niet happy, zit niet lekker in zijn of haar vel en de juffen op de opvang en op school weten zich er niet zo goed raad mee. Thuis loop je af en toe tegen de muren op van machteloosheid.
Zou het niet fijn zijn als je een soort handleiding krijgt bij je kind? Dat leidsters en juffen adviezen krijgen hoe ze jouw kind meer kunnen uitdagen, lekker kunnen laten spelen op eigen niveau. Maar vooral: dat jij je blije kind weer terug krijgt.
Ieder kind mag zich optimaal ontwikkelen op een manier die bij hem of haar past. Oók jouw kind.
De WPPSI IV is speciaal ontwikkeld voor jonge kinderen vanaf 2,5 tot 6 jaar. Het is een speelse IQ-test die veel duidelijkheid kan verschaffen over het niveau van jouw kind. In combinatie met de juiste observaties en gedragsvragenlijsten, komt er een beeld van jouw kind naar voren. Hoe leert jouw kind het liefst? Wanneer gaat het aan? Wat heeft het nodig in contact met leeftijdsgenootjes? Waar moeten leidsters en juffen rekening mee houden en wat kan jij thuis doen?
Een test op jonge leeftijd geeft in dit soort situaties lucht. Het geeft jou en de opvang of school handvatten om je kind optimaal te kunnen begeleiden. Resultaat: een blijer kind, dat weer lekker in zijn of haar vel zit.
Als je problemen ervaart met je kind waar je zelf niet uitkomt, is het goed om te laten testen en observeren. Met iemand die verstand heeft van een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Vanaf 2,5 jaar is een kind niet te jong om te testen en observeren. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter en makkelijker jouw kind geholpen kan worden.
Twijfel je of je jouw kind moet laten testen? Neem contact met me op, dan kijken we samen naar de situatie en mogelijkheden.
Reactie plaatsen
Reacties